16.11.2021 | Lukuaika noin: 1 min

Louis Vuittonin digitaalinen videotaide pesee TikTok-trendeillä lattiaa

Somekonsulttien viimeisimpien webinaarien mukaan TikTokissa pitää osallistua trendeihin, olla autenttinen (tällä tarkoitetaan älypuhelimen etukameralla kuvattua aitoa, orgaanisen kotikutoista "luomuperunaa") tai vähintään olla sensaatiomaisen hauska, itseironinen hupiveikko.

Onko asia näin yksioikoinen? Ei tietenkään. Katsotaanpa maailmalta toisenlainen esimerkki siitä, miten luksusbrändi Louis Vuitton on lähestynyt hypetettyä alustaa omasta kulmastaan: https://www.tiktok.com/@louisvuitton

LV:n TikTok-videot ovat kuin pieniä digitaalisia extended realityllä koristeltuja taideteoksia. Niissä on selkeä kaupallinen elementti: mallistot. Videoiden toteutus on kadehdittava, eikä niitä ole tehty pienimmällä tuotantoarvolla. 

Visuaalinen leikittely ja levoton leikkaustyyli houkuttaa katsomaan vielä sekunnin, kaksi, loppuun, seuraavan. Mahdollisesti myös jakamaan kavereille: katso tätä, oispa tähän massia!

Ei siis TikTok-trendien toistoa. Ei dialogia. Ei huumoria. Ei perunaa, vaan parhaat tekijät. 

Lopputuloksena on luksusbrändin linjassa svengaavaa herkuttelua. Suvereeni suoritus (sakean tiimissä eräs kuvaili tätä tekemistä ‘leijaksi’), jota maailman johtavalta luksusbrändiltä tulee toki odottaakin.

***

TikTok- ja lyhytvideokanavien sisältöstrategian suunnittelussa kannattaa muistaa vähintään seuraava 4 kohdan tarkistuslista:

  1. Mitä muut tekevät (jotta emme tee ainakaan niin)?
  2. Miten TikTok-videomme kehittävät liiketoimintaa (koska TikTok kaikessa viihdyttävyydessään ei ole vapautettu markkinoinnin perustehtävistä)?
  3. Minkälainen on ambitiotasomme (koska korkealaatuinen sisältö vaatii budjettia)?
  4. Mitä ja miten mittaroimme (jotta voimme perustella budjetin liiketoimintajohdolle)?
Ville Aarnio

Tutkii sakealla kasvun mahdollisuuksia, sosiaalisia alustoja ja luovan alan teknologioita.

Follow @ Linkedin

Lue lisää