23.11.2021 | Lukuaika noin: 3 min

Amplified-vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt vaikuttajalle ja mainostajalle

Amplified-vaikuttajamarkkinointi on sakean kehittämä sisäinen malli (patentti odottaa!) vaikuttajamarkkinoinnin seuraavan tason tekemiseen. Tässä mallissa:

  • kuormittuneiden vaikuttajien työtaakka on kohtuullisempi
  • mainostajan kaupalliset tavoitteet täyttyvät ja markkinointi-investointi on kokonaisuudessaan järkevä
  • kampanjat ovat hauskempia, viihdyttävämpiä ja muistettavampia kuin ikinä

Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Mistä tämä syntyy?

Konventionaalinen vaikuttajamarkkinoinnin prosessi on hyvin vaikuttajakeskeinen, se lähtee vaikuttajan castingistä ja ajatuksesta: kuka sopii ja miksi. Sitten vaikuttajalle annetaan vapaat kädet tai tiukka ohjeistus siitä, mitä tehdään ja mitä sanotaan. Kampanjan tuotanto ulkoistetaan vaikuttajalle, joka säätää omista kontakteistaan kuvaajat, etsii kuvauspaikat, johtaa projektia. Paljon kuormaa yhdelle ihmiselle. 

Konventionaalisessa mallissa luotetaan useimmiten pelkkään vaikuttajan orgaaniseen näkyvyyteen. Kampanjat ovat näin ylikohdennettuja vain vaikuttajan coreyleisöön, jolloin mainostajan kokonaisinvestoinnin jakautuminen sisällön ja median välillä on epäterveessä suhteessa.

Lopputulos ei ole optimaalinen. Liikaa asioita, joissa vaikuttaja ei ole asiantuntija, jätetään tai ulkoistetaan vaikuttajan kontolle. Syntyy vaikuttajien ylikuormitusta (julkisuudessa olemme nähneet liian monta ikävää esimerkkiä).

Harva vaikuttaja omaa kokemusta luovasta suunnittelusta, konseptuaalisesta markkinointiajattelusta, projektien johtamisesta, tuotannon tai median merkityksestä vaikuttavuudessa ja mainonnan muistettavuudessa.

Sakean amplified-mallissa kaikki lähtee paitsi osaamisen palastelusta oikeille osaajille, mutta ennen kaikkea konseptista: strategiasta johdetusta luovasta lähestymisestä ratkottavaan ongelmaan; esim. tunnettuus, mielikuva. Tässä mallissa vaikuttajan valinta voidaan tehdä laadukkaasti vasta sitten, kun tiedetään mitä sisällöissä konseptitasolla tehdään. 

Nyt ja tulevaisuudessa ei ole myöskään mitenkään epätavallista, että brändille luodaan oikean ihmisen sijaan digitaalisesti kampanjaan täydellisesti osuva keulahahmo hyödyntäen Unreal Enginen pelimoottoria ja osaajia.

Kun konsepti on lyöty lukkoon, alkaa toteuttamisen suunnittelu: aikatauluttaminen, (kuva)käsikirjoittaminen ja sisältöjen sovittaminen vaikuttajan maailmaan. On spotattu kuvauslokaatio, kuvataan tarkan etukäteissuunnitelman mukaan jättäen kuitenkin tilaa improvisaatiolle, sillä joskus timanttisin idea syntyy spontaanisti tilanteessa. Alkaa jälkituotanto, jossa voidaan sekoittaa tosielämää ja mielikuvitusta digitaalisin keinoin: 

@kotipizza

Ansaitse palkintoslaisseja ostoksistasi kun liityt Kotipizzan Kotijoukkoihin!

? alkuperäinen ääni - Kotipizza Suomi

Kun tuotantokyvykkyys on korkealla tasolla, kaikki mitä voit kuvitella voi olla totta. Voimme halutessa vaikka viedä vaikuttajan kaikkien yllätykseksi kotisohvalta avaruuteen:

@danielaleksis

Mainos / Valio / Maailma ei ole vielä valmis, mutta dippi on!

? original sound - Daniel Ahola
@lottajakevin

Mainos / Valio / Maailma ei ole vielä valmis, mutta dippi on!

? original sound - LottaEmilia

Koska sakea on syntynyt TikTok-fundamenttien maailmaan, emme ikinä luota vain sisältöjen orgaaniseen lentoon. TikTokissa sisältöjen jakelualgoritmi perustuu yksittäisen videon näkymiseen hyvin satunnaisille yleisöille. Jotta kampanjan sisältöihin ja vaikuttajiin panostaminen on perusteltua, tulee huolehtia, että mahtavat sisällöt todella löytävät yleisön: tässä korostuu mediasuunnittelun merkitys. 

Meidän suhtautuminen viraali-ilmiöihin on pragmaattinen: niiden onnistumisen todennäköisyys on niin häviävän pieni, että mainostajalle se on aina kymmenien tuhansien eurojen vältettävissä oleva taloudellinen riski.

Kiteytettynä amplified-mallissa palaset toimivat niin, että tehtävä ja osaaminen kohtaavat paremmin, eikä yksittäisen ihmisen kuten vaikuttajan kontolle kohdistu valtavaa työpainetta. Olemme saaneet tästä valtavasti kiitosta vaikuttajilta, joiden työ on usein yksinäistä puurtamista.

Kampanjatiimissä meillä on tyypillisesti 10-15 ihmistä:

  • vaikuttaja tai vaikuttajia
  • projektikoordinaattori
  • asiakkaan edustaja
  • 1-2 konseptisuunnittelija-käsikirjoittajaa
  • kaksi videokuvaajaa
  • VFX-osaaja eli digitaalisen jälkikäsittelyn (ja maailmojen luomisen) ammattilainen
  • mediasuunnittelija tai -toimisto

Haluatko kuulla lisää? Laita viestiä ville.aarnio@sakea.fi niin keskustellaan!

Ville Aarnio

Tutkii sakealla kasvun mahdollisuuksia, sosiaalisia alustoja ja luovan alan teknologioita.

Follow @ Linkedin

Lue lisää