04.12.2021 | Lukuaika noin: 2 min

TikTok-mainonta — tuotteet, hinnoittelu ja sisältöjen merkitys

Nuorten aikuisten tärkein sovellus

Päivittäisessä medioiden käyttöajassa (nuoret ja nuoret aikuiset) jo Instagramin ohi mennyt TikTok tarjoaa avoimen mainonnan ostotyökalun, jolla tavoittaa nyt erityisen hyvin 18-34-vuotiaat Suomessa.

Mainonta on verrattaen edullista, sillä monella on edelleen varsin sitkeä, mutta virheellinen mielikuva TikTokista junnujen sovelluksena.

Mainostaja voi valita oikean ratkaisun useista mainostuotteista eri tavoitteiden mukaan. TikTok tarjoaa mm. tarkkaa seurantaa performance-tyyppiseen asiakashankintaan. Keskitymme kuitenkin tässä postauksessa perusasioihin. 

Pääsimme vuoden alussa ensimmäisten joukossa TikTokin mainosalustan testiryhmään. Meille onkin kertynyt kymmenien kampanjoiden ja 125 miljoonan impression myötä asiaan näkemystä.

In-feed-mainonta on edullista, mutta selkeät mainokset skipataan

Edullisin ja helposti lähestyttävin ratkaisu TikTok-mainontaan on In-Feed Ads eli sovelluksen For You -sivulla näkyvät videomainokset. 

In-Feed-mainontaa kannattaa käyttää kun tavoitteena on tunnettuuden vahvistaminen, maksimaalinen tavoittavuus, mahdollisimman edulliseen hintaan. In-Feed myydään huutokaupassa ja sen hintalappu pyörii 1-2 eurossa per tuhat näyttökertaa.

TikTokissa mainoksen sisällöllä on väliä ehkä enemmän kuin missään muualla, eikä vähiten siksi, että useimmat sen mainostuotteista ei aja käyttäjää mainoksen pakkokatseluun. Keskimääräinen ei-TikTok edellä suunniteltu mainos kellottaa varsin aneemisia 1 sekunnin keskimääräisiä katseluaikoja. 

Aivan valtaosa käyttäjistä siis siirtyy miltei välittömästi mainoksesta seuraavaan videoon. Sen sijaan sisällön luovilla ratkaisulla on mahdollisuus nostaa katseluaikoja ja mainonnan muistettavuutta.

In-Feed-mainos näyttää tältä: